W dniu 15 czerwca 2016 roku w Restauracji „Nad Stawem” w Bogacicy odbyło się czwarte szkolenie organizowane przez Opolską Regionalną Organizację Turystyczną w ramach projektu pn.: „Wsparcie promocji i rozwoju sieciowania Szlaku Kulinarnego Województwa Opolskiego Opolski Bifyj”. Adresowane było do członków Szlaku Kulinarnego „Opolski Bifyj”, czyli do przedstawicieli restauracji, hoteli czy innych obiektów gastronomicznych i turystycznych, które serwują tradycyjne dania z regionu Opolszczyzny.
Tematyka szkolenia dotyczyła umiejętnego wykorzystania kulinariów i gastronomii w budowie profesjonalnej oferty turystycznej. Swoją ogromną wiedzą praktyczną podzielił się z nami prelegent spotkania – Pan Hubert Gonera, Dyrektor Zarządzający i współwłaściciel landbrand s.c. z siedzibą w Poznaniu. Pan Gonera jest autorem i współautorem wielu strategii rozwoju turystyki tworzonych dla polskich miast i regionów. Jest również, i może przede wszystkim, współautorem wielu szlaków turystycznych (m.in. Szlaku Solnego w Zachodniopomorskim czy Szlaku Bursztynowego – Amber Route), a w tym uczestniczył także w kreacji i wdrożeniu Szlaku Kulinarnego w Gdyni. Marketing miejsc jest życiową pasją Pana Gonery – jest współautorem koncepcji Branding Polska, kompleksowego projektu budowy marek miejsc. Sama firma landbrand s.c. jest pomysłodawcą i organizatorem projektów związanych z promocją kulinariów, turystki kulinarnej czy też tworzeniem marek miejsc opartych o kulinaria.
Z perspektywy praktyka Pan Gonera opowiadał o formach, jakie przyjąć może produkt turystyki kulinarnej podlegający komercjalizacji, o roli wyróżnika w budowie oferty takiej właśnie turystyki, a także skupił się w swojej prezentacji na wielu wartościowych przykładach obrazujących skierowane do turysty produkty bazujące na kulinariach (np. podróże kulinarne, miejsce i regionalne szlaki). Szkolenie miało formę warsztatową – uczestnicy wykonali kilka zdań, które pozwoliły na zastanowienie się nad własną ofertą turystyczną (a także restauracyjną i noclegową) oraz nad jej dopasowaniem do turysty, który poszukuje nowych smaków czy doznań kulinarnych. Znalazł się również czas na dyskusję oraz zadawanie pytań.
Zaprezentowane przykłady i udzielone swoiste know-how w dziedzinie rozwoju turystyki kulinarnej, którymi dysponuje prelegent, stały się dla uczestników szkolenia inspiracją do wprowadzenia pewnych pomysłów w samo funkcjonowanie Szlaku Kulinarnego „Opolski Bifyj”, a także w ramach własnej działalności hotelarskiej i restauracyjnej.